
 

 

 

H I G H C O U R T O F A US T R A L I A  

 
Address: PO Box E435, Kingston ACT 2604        Telephone: (02) 6270 6998        Facsimile: (02) 6273 3025 

e-mail: fhamilton@hcourt.gov.au 

 
11 September, 2003 
 

CHRISTOPHER MICHAEL ROGERS v NATIONWIDE NEWS PTY LIMITED 
 
The High Court of Australia today allowed an appeal by Sydney eye surgeon Dr Rogers who had 
sued for defamation for the misreporting of the circumstances of earlier litigation in which he 
had been successfully sued by a patient. 
 
Maree Lynette Whitaker was awarded almost $875,000 in damages and interest by the New 
South Wales Supreme Court in 1990. Dr Rogers had operated on her blind right eye. She was left 
blind in both eyes. Dr Rogers was found liable because he had failed to warn Mrs Whitaker of a 
remote risk in the surgical procedure he recommended and performed. He was not negligent 
either in recommending the procedure or in the manner in which it was performed. 
 
The Australian Taxation Office assessed the interest component of the award as income and 
taxed Mrs Whitaker on it. In the Federal Court in 1996 Justice Graham Hill rejected Mrs 
Whitaker’s challenge to the assessment. The Daily Telegraph’s story on this second case referred 
to her being blinded by her surgeon’s negligence. The story imputed to Dr Rogers negligence in 
the performance of the surgery. 
 
Dr Rogers sued Nationwide News, publisher of The Daily Telegraph, for defamation and was 
awarded $250,000 by the NSW District Court. Judge Robyn Tupman found that the journalist 
was more concerned with sensationalism than accuracy and did not check earlier stories in her 
own newspaper or other newspapers which widely reported the original Rogers v Whitaker 
decision. The NSW Court of Appeal, by majority, allowed an appeal by Nationwide News, 
holding that the publisher had made out a defence under section 24 of the NSW Defamation Act 
protecting fair reports of court proceedings. The Court of Appeal also unanimously held that the 
damages awarded to Dr Rogers were excessive. He appealed to the High Court. 
 
The High Court unanimously held that The Daily Telegraph’s story was not a fair report of court 
proceedings and defamed Dr Rogers by adding to what was actually said by Justice Hill. 
Nationwide News’s conduct in publishing the story was not reasonable in the circumstances so 
the story was not entitled to the statutory defence of qualified privilege. 
 
The Court also unanimously held that the $250,000 damages were not excessive. 
 
• This statement is not intended to be a substitute for the reasons of the High Court or to be used in 

any later consideration of the Court’s reasons. 
 
 

 
 
Public Information Officer 

 
 


